• Analiza - MODECOM



Analiza MODECOM

 © Daniel Schweinert - Fotolia.com

MODECOM S.A prowadzi swoją działalność w branży IT i jest czołowym importerem oraz producentem komponentów komputerowych w Europie. Spółka funkcjonuje od 1999 roku, a na rynku NewConnect zadebiutowała w lutym 2012 roku.

 

Działalność MODECOM S.A. opiera się na dystrybucji sprzętu IT na rynku europejskim pod marką MODECOM. Spółka jest również wyłącznym dystrybutorem marek takich jak HEDY (m.in. zasilacze, obudowy), LOGIC CONCEPT TECHNOLOGY (obudowy, zasilacze, akcesoria komputerowe) oraz Plustek (urządzenia skanujące). W ofercie Emitenta znaleźć można między innymi produkty związane z zasilaniem komputerów, obudowy komputerowe, tablety, nawigacje, głośniki, torby i futerały, a także myszy i klawiatury. Towary te cechują się oryginalnym wzornictwem, a ich jakość zapewniana jest dzięki współpracy Spółki z laboratoriami testowymi i certyfikującymi, w których są one testowane i dostosowywane do określonych norm.

 

Model biznesowy Emitenta, oprócz dystrybucji produktów z segmentu IT, opiera się również na bezpośrednim wpływaniu na proces ich projektowania i produkcji. Po zaprojektowaniu towarów przez kadrę Spółki przeprowadzany jest proces produkcyjny w fabryce znajdującej się na terenie Chin, która nadzorowana jest przez zatrudnionych w tym celu specjalistów z Korei. Wytworzony sprzęt w zależności od specyfiki  i bieżących potrzeb dostarczany jest następnie drogą morską lub lotniczą do centrum dystrybucyjnego na Polskę i Europę zlokalizowanego w Ołtarzewie.

 

Głównymi odbiorcami oferowanych przez Spółkę produktów są najwięksi dystrybutorzy i producenci sprzętu komputerowego oraz sieci detaliczne i internetowe w Polsce i krajach Europy. Wyróżnić można tu między innymi takie firmy jak ABC Data, Media Markt, Euro AGD, Auchan, Komputronik, Actebis, czy też GNT Grupa Also. Emitent prowadzi również swój sklep internetowy, za pośrednictwem którego oferowany jest aktualnie dostępny asortyment.

 

Strategia MODECOM S.A. zakłada ciągłe zwiększanie pozycji zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym. Spółka działa już w większości krajów europejskich (m. in. Ukraina, Węgry, Francja, Belgia, Włochy, Słowenia, Chorwacja), a w II kwartale 2013 roku podpisała list intencyjny określający warunki współpracy z amerykańską firmą zainteresowaną zakupem tabletów MODECOM. Emitent koncentruje się również na intensywnym poszerzaniu swojej oferty produktowej oraz unowocześnianiu i aktualizowaniu już istniejących towarów. W szczególności Spółka rozwija segment tabletów i smartfonów, które ze względu na innowacyjne rozwiązania i przystępne ceny cieszą się rosnącą popularnością wśród klientów. Istotnym punktem strategii Emitenta jest także popularyzacja marki MODECOM poprzez uczestnictwo w licznych targach (m.in. DISTREE EMEA, CeBit), konferencjach i spotkaniach z inwestorami.

 

Wyniki finansowe

 

Przychody MODECOM

 1 Przychody MODECOM S.A. w latach 2010-2013

Źródło: Opracowanie własne na podstawie raportów okresowych Spółki

 

Wyniki finansowe MODECOM

2 Wyniki finansowe MODECOM S.A. w latach 2010-2013

Źródło: Opracowanie własne na podstawie raportów okresowych Spółki

 

MODECOM S.A. od 2012 roku zwiększa poziom uzyskiwanych przychodów ze sprzedaży. W stosunku rok do roku ich największy wzrost odnotowany został w roku 2012, kiedy to zwiększyły się one o niespełna 37% w odniesieniu do przychodów wygenerowanych przez Emitenta w roku 2011. Według przedstawionych przez Spółkę wstępnych skumulowanych danych za cztery kwartały 2013 r. poziom przychodów ze sprzedaży wzrósł w porównaniu do  osiągniętych w 2012 r. o ponad 16% utrzymując tym samym tendencję wzrostową.

 

W odniesieniu do generowanych przez Emitenta zysków widoczny jest ich stały wzrost na przestrzeni lat 2010-2013 zarówno na poziomie operacyjnym, jak i netto. Należy zauważyć, że pomimo spadku poziomu przychodów w 2011 r. zysk operacyjny oraz zysk netto Spółki zwiększyły się w stosunku  do wartości osiągniętych w 2010 r. kolejno o 45% oraz 57%, co zagwarantowało rentowność brutto w wysokości 3,87% oraz rentowność kapitału własnego równą 13%. Jak wskazują przedstawione przez Emitenta wstępne skumulowane dane za cztery kwartały 2013 r. zysk operacyjny zwiększył się o 53%, zaś zysk netto o ponad 107% w stosunku do wartości odnotowanych w 2012 r. Jednocześnie na rekordowych poziomach znalazły się rentowność brutto oraz rentowność kapitału własnego, które wyniosły kolejno 3,92% i 20%.

 

W publikowanych sprawozdaniach finansowych Zarząd MODECOM S.A. wskazuje, że głównymi czynnikami determinującymi stałą poprawę wyników finansowych jest ekspansywna sprzedaż oraz ciągłe rozwijanie kanałów dystrybucji Spółki i jej oferty asortymentowej.

 

Analiza SWOT

 

Do silnych stron Spółki zaliczyć należy jej bogate doświadczenie w zakresie prowadzonej od 1999 r. działalności. Zaplecze projektowe składające się z zespołu profesjonalnych projektantów oraz własna fabryka umożliwiają Emitentowi produkcję asortymentu o unikalnym i oryginalnym wzornictwie, co niewątpliwie wpływa na preferencje zakupu towarów marki MODECOM przez klientów. Mocnym punktem działalności MODECOM S.A. jest również jej szeroka oferta asortymentowa, która jest stale aktualizowana i dostosowywana do obecnych trendów rynkowych. Ponadto oferta Spółki cechuje się atrakcyjnym stosunkiem ceny do jakości względem produktów sprzedawanych przez firmy konkurencyjne.

 

Wśród słabych stron MODECOM S.A. wymienić należy jej stosunkowo wysoki poziom zadłużenia. Na dzień sporządzenia raportu okresowego za IV kwartał 2013 roku zobowiązania ogółem Spółki były ponad dwukrotnie wyższe niż jej kapitał własny i stanowiły jednocześnie 68% sumy bilansowej. Emitent w znacznym stopniu finansuje swoją bieżącą działalność kredytami bankowymi, przez co istnieje prawdopodobieństwo, że w przypadku pogorszenia wyników finansowych kredyty te będą stanowiły znaczne obciążenie finansowe dla Spółki, negatywnie wpływając na płynność finansową Przedsiębiorstwa.

 

Do głównych szans rozwoju MODECOM S.A. zaliczyć należy potencjalne pozytywne rezultaty prowadzonej ekspansji zagranicznej, które dzięki współpracy ze znanymi sieciami handlowymi przyczynić się mogą do wzrostu popularności marki MODECOM. Szeroka dywersyfikacja geograficzna oraz innowacyjność technologiczna stosowana m.in. przy produkcji tabletów mogą sprawić, że marka MODECOM stanie się powszechnie rozpoznawalna i obecna w świadomości klientów z całej Europy, co z kolei istotnie powinno wpłynąć na poprawę osiąganych wyników finansowych.

 

Zagrożeniem dla rozwoju działalności Spółki może być przede wszystkim silna konkurencja ze strony znanych marek takich jak między innymi Apple, Samsung, Lenovo, Logitech, czy też Creative. Firmy te są powszechnie kojarzone i preferowane przez szerokie grono klientów, przez co konkurowanie z nimi jest zadaniem trudnym. Czynnikiem, który może mieć negatywne oddziaływanie na wyniki finansowe Emitenta są również kursy walutowe. W związku z aktywną ekspansją zagraniczną Spółka rozlicza się w walutach obcych, dlatego wahania ich kursów mogą spowodować, że MODECOM S.A. nie osiągnie zakładanych wyników finansowych.

 


Powyższa analiza papierów wartościowych jest tylko i wyłącznie subiektywną opinią autora i nie jest rekomendacją w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 r. w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, lub ich emitentów (Dz.U. z 2005 r. Nr 206, poz. 1715). Stąd SII oraz autor nie ponoszą odpowiedzialności za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie niniejszego opracowania.

 

Opracowanie:

 

Prometeia